Chápání marketingu v širších souvislostech

21. 03. 2018 Newsfeed 2 měsíce nazpět

Michal Filípek v současnosti zastává v agentuře Business Factory pozici "Señor Facebook Ads Specialist". Už tento název (humorně zvolený na LinkedIn) může napovědět, že Michal nepatří k marketérům, kteří pro vtip chodí daleko. V čem vidí slabinu facebookových reportů a jak to všechno souvisí s Columbem?

Pamatujete si ještě svojí první Facebookovou kampaň? Na co byla a hlavně jak se lišila od té, kterou jste nasazoval naposledy?

Pamatuju si to, jako by to bylo včera. Takže ne moc dobře, mám totiž docela potíže s pamětí, zvláště s tou krátkodobou. Bylo to někdy počátkem současného decennia. Cílem bylo určitě posbírat víc fanoušků. Nejspíš už tehdy to byla hovadina. Nic moc jsem určitě neměřil, byla to zřejmě dost diletantská práce, ale byl jsem mladý, nadšený, celý život jsem měl před sebou, byla to hezká doba. Dneska samozřejmě dbám na promyšlený tracking, snažím se automatizovat rutinu, optimalizuju a vyhodnocuju kampaně vzhledem k obchodním cílům klienta a tak dále a tak dále, ale zas mám míň vlasů.

Poutavost Vašemu vyprávění o minulosti rozhodně nechybí, jaký ale máte názor na současnost? Inzerce na Facebooku se nyní enormně vyvíjí, kde Vy vidíte její největší potenciál?

Jednak je to možnost doměřit a zanalyzovat celou uživatelskou cestu napříč jeho platformami, od lajku na firemní stránce, interakci s Messenger botem, přes nákup v appce nebo v e-shopu, až po konverzi v kamenné pobočce.

Druhak je to fenomén partnerských integrací. Reklamní infrastruktura Facebooku díky API architektuře prorůstá s ostatními službami, ať už jsou to aplikace jako Zapier, různá CRM nebo náš ROI Hunter. Ty pak právě usnadňují repetitivní úkoly, umožňují komplexnější pojetí kampaní a další kouzla.

Třeťak nevím, ale rád bych použil ještě slovo čtvrťak.

Co Vám naopak na Facebooku vadí a v čem by se mohl přiučit od ostatních platforem a kanálů?

Vyhledávání na Facebooku je tragické. Mně osobně způsobuje doslova fyzickou bolest. Určitě se vám to taky stalo. Chtěli jste najít něco, co s vámi v minulosti někdo sdílel, nepamatovali jste si, kdo to byl a kde, jestli ve zprávě, skupině nebo jinde, a nešlo to a bolelo to.

Kdyby Facebook toto zlepšil, hodně by to pomohlo, a třeba by se tam pak nacpala další reklama, které není nikdy dost. A to myslím zcela vážně, neironicky.

Vaše přednáška bude o automatických reportech, v čem hlavně jste viděl slabinu těch Facebookových, že jste sáhl po nástrojích třetích stran?

To není o nějakých slabinách, ale o doplnění dalších zdrojů ve snaze obohatit z principu omezený pohled o další hlediska nezbytná pro kritické nahlížení toho, čemu říkáme realita.

Pro ilustraci uvedu příklad ze života. Pokud se budu řídit výhradně tím, co řekne nějaký jeden pán, můj pohled na svět je omezený.

Pokud ale k pánovým promluvám přiberu ještě další zdroje pro rozhodování, třeba to, co píšou "listy" na webu, co říkala sousedka v hospodě, co říkali v televizi mezi Columbem a majorem Zemanem, co se mi v noci zdálo ve snu, atd., můj pohled na svět by měl být teoreticky méně omezený. Důležité je pluralizovat zdroje informací a udělat si v nich pořádek.

Zkrátka, není dnes nijak zvlášť složité přivést informace z více pro mě relevantních zdrojů (FB, GA, Adwords) na jedno místo a uspořádat si je tak, abych se v nich vyznal a aby se mi to líbilo.

Jo a teď, když je jakože po rozhovoru, klidně mi tykejte, já si na to vykání moc nepotrpím.

Michale, děkujeme za nabídku a za rozhovor a těšíme se, až tě uvidíme 17. dubna na konferenci.


Další zajímavé články